Overgewicht en emotioneel eten: waarom heb ik geen controle over eten?
Vandaag ga je het anders doen.
Je eet gezond, houdt je aan je plan en voelt je trots omdat je eindelijk weer grip hebt. Maar dan komt er een drukke dag. Stress op je werk. Een kind dat veel aandacht vraagt. Een situatie waarin alles even te veel wordt.
En ineens merk je het weer. De drang naar eten waar je geen controle meer over hebt.
Misschien herken je ook de andere kant. Dat je juist heel streng bent voor jezelf. Dat je precies wilt weten wat je mag eten, dat je regels maakt en dat een keuze die niet binnen je plan past meteen voelt als falen.
In mijn eerdere blog: Wat is de emotionele oorzaak van overgewicht? lees je over 5 emotionele patronen die mogelijk een oorzaak kunnen spelen.
In deze blog ga ik verder in op de vraag waarom je controle creëert rondom eten en je je eetpatroon soms niet in de hand hebt.
Veel mensen denken dat dit een kwestie is van discipline, maar vaak gaat het niet over discipline. Het gaat over iets wat dieper ligt. Over veiligheid, controle, over emoties die misschien al langer op de achtergrond meespelen.
Waarom heb ik geen controle over eten?
Dagelijks gebeuren en tientallen dingen waar we geen invloed op hebben.
Je kunt niet bepalen wat anderen doen.
Je kunt niet altijd voorkomen dat je stress hebt.
Je kunt niet alles in je leven plannen.
Maar je kunt wel bepalen wat je eet. Over eten kunnen we controle hebben en juist daarom wordt eten soms een plek waar we proberen om grip te krijgen/behouden.
Wanneer het leven onzeker voelt, kan controle rondom voeding tijdelijk rust geven.
Ik eet alleen gezond.
Ik mag dit niet.
Ik begin maandag opnieuw.
Ik moet afvallen.
Deze regels kunnen voelen alsof ze je helpen, maar wanneer eten steeds meer bepaalt hoe jij je voelt, ontstaat er vaak een nieuw probleem.
Dan heb jij niet meer de controle over eten, maar krijgt eten steeds meer controle over jou.
Geen controle over eten: wanneer wordt controle een patroon?
Er is niets mis met gezond eten of bewust omgaan met voeding. Goed zorgen voor je lichaam is belangrijk.
Maar de vraag is: vanuit welke energie doe je dit?
Eet je gezond omdat je van jezelf houdt? Of omdat je bang bent om aan te komen?
Beweeg je omdat je lichaam daarvan geniet? Of omdat je jezelf wilt straffen?
Ben je bewust bezig met voeding? Of ben je de hele dag bezig met regels, schuldgevoel en wat wel of niet mag?
Soms lijkt controle aan de buitenkant op discipline, maar vanbinnen kan er veel spanning zitten. De behoefte om alles goed te doen, de angst om terug te vallen, de overtuiging dat je pas goed genoeg bent als je iets bereikt.
En juist daar zit de emotionele laag achter eetgedrag.
Controle willen houden als emotionele oorzaak achter overgewicht en emotioneel eten
Wanneer mensen bij mij komen met vragen rondom overgewicht en emotioneel eten, kijken we niet alleen naar het gedrag. Dat is de buitenkant.
Samen kijken wij juist naar wat eronder ligt. Wat is nou de echte oorzaak?
Is dat willen controleren? Een wanneer en waarom is controle zo belangrijk geworden voor jou?
Vaak zijn er onbewuste overtuigingen ontstaan vanuit eerdere ervaringen. Misschien heb je geleerd dat je sterk moet zijn envoelde je vroeger weinig ruimte om emoties te uiten. Misschien droeg je al jong veel verantwoordelijkheid of heb je ervaren dat situaties onverwachts konden veranderen.
Je onderbewuste kan dan een beschermingsmechanisme ontwikkelen:Als ik alles onder controle houd, ben ik veilig.
Als ik het goed doe, word ik gezien.
Als ik loslaat en vertrouw, gaat het toch mis.
Deze patronen kunnen later zichtbaar worden in je relatie met eten.
Controle geeft tijdelijke, maar ook een schijnveiligheid.
Échte rust ontstaat vaak pas wanneer je ontdekt waar die behoefte aan controle vandaan komt.
Hoe kan NEI therapie helpen bij emotioneel eten en gewichtsproblemen?
Met NEI therapie voor volwassenen onderzoeken we samen welke onbewuste patronen, overtuigingen en emotionele blokkades voor jou een een rol spelen bij jouw overgewicht en/of emotioneel eten.
Want vaak ligt de sleutel niet in nóg meer controle over voeding, maar vinden we de oorzaak in het (h)erkennen van een behoefte die jarenlang onvoldoende aandacht heeft gekregen. En misschien is dat precies de boodschap die jouw lichaam al die tijd probeert door te geven.
Door hier bij stil te staan en deze te verwerken kan jouw lijf weer in rust en zul je dit waarschijnlijk ook merken in je eetbehoefte én daardoor automatisch ook in je gewicht.
Ben je benieuwd welke onbewuste patronen bij jou een rol spelen? Neem gerust contact met mij op. Samen kijken we naar wat er onder de oppervlakte gezien, gevoeld en losgelaten wil worden.
Samen opzoek naar de échte oorzaak van jouw overgewicht?
Merk jij dat calorieën tellen niet werkt? Of verval jij telkens weer in oude patronen? Dan wordt het tijd om dat te doorbreken, zodat je weer lekker in je vel zit.





