Overgewicht en emotioneel eten: probeer je een leegte te vullen?
Je hebt net gegeten.
Misschien zelfs een gezonde maaltijd. Je buik zit vol, de pannen zijn opgeruimd en eigenlijk weet je dat je niets meer nodig hebt. En toch vind je jezelf een half uur later terug in de koelkast en keukenlades. Je pakt iets, Niet omdat je honger hebt, maar omdat er iets in je is dat blijft zoeken. Je probeert een leegte op te vullen met eten.
Herkenbaar?
Geloof me, je bent niet de enige!
Veel mensen die worstelen met overgewicht denken dat het probleem zit in voeding, discipline of doorzettingsvermogen. En natuurlijk spelen voeding, beweging, hormonen en leefstijl een belangrijke rol. Maar soms ligt er onder dat eetgedrag een laag die veel minder zichtbaar is. In mijn eerdere blog: Wat is de emotionele oorzaak van overgewicht? lees je over 5 emotionele patronen die mogelijk een oorzaak kunnen spelen.
In deze blog ga ik verder in op de vraag welke leegte je probeert op te vullen door eten.
Waarom blijf ik eten terwijl ik geen honger heb? Leegte vullen door eten.
Lichamelijke honger en emotionele honger zijn niet hetzelfde.
Lichamelijke honger bouwt zich langzaam op. Je maag begint te knorren. Je energie daalt. Je lichaam vraagt om brandstof. Emotionele honger komt vaak ineens. Na een stressvolle werkdag, na een ruzie, wanneer de kinderen eindelijk slapen, of juist op een rustige avond waarop je eindelijk even tijd voor jezelf hebt.
Veel mensen denken dat ze trek hebben. Maar als je net hebt gegeten én eerlijk gaat graven in je gevoel kom je al snel tot de conclusie dat je eigenlijk geen honger hebt.
Je hebt behoefte aan iets anders.
Maar waar heb je dan behoefte aan?
Kan een gevoel van leegte leiden tot overgewicht?
In mijn praktijk zie ik regelmatig mensen die jarenlang geprobeerd hebben af te vallen.
Ze hebben diëten gevolgd, voedingsschema’s geprobeerd en zichzelf keer op keer voorgenomen dat het nu echt anders zou gaan.
Maar onder dat eetgedrag blijkt vaak iets anders te zitten.
Een gevoel van leegte. Niet dat gevoel van een lege maag, maar de leegte van een onvervulde behoefte.
Misschien verlang je naar meer rust, meer verbinding, meer aandacht, meer waardering, of simpelweg meer tijd voor jezelf.
Veel mensen zijn zo druk met zorgen voor anderen dat ze zichzelf onderweg kwijtraken. Ze functioneren prima. Ze regelen alles. Ze staan altijd voor iedereen klaar, maar diep van binnen voelen ze zich niet écht gevoed.
En dan heb ik het dus niet over voeding vanuit eten, maar voeding door het leven zelf..
Emotioneel eten: welke leegte vul je op door te eten?
Je hebt gewerkt, gezorgd, geregeld en problemen opgelost. Eindelijk plof je op de bank enn ineens krijg je zin in chocolade, chips of koekjes.
Op dat moment lijkt het alsof je lichaam om eten vraagt, maar vaak verlangt je systeem naar iets heel anders.
Misschien heb je wel behoefte aan rust, erkenning, wil je voelen dat er even voor jou wordt gezorgd.
Eten wordt dan een vorm van troost. Een snelle manier om jezelf iets te geven wat je eigenlijk tekortkomt.
Niet bewust, maar wel heel menselijk.
Het probleem is alleen dat die behoefte niet vervuld wordt met eten….
Wat gebeurt er energetisch als je leegte probeert te vullen met eten?
Vanuit energetisch perspectief zie ik overgewicht vaak niet als het probleem, maar als een signaal.
Je lichaam probeert voortdurend balans te creëren.
Wanneer je behoeften lange tijd niet worden vervuld, ontstaat er spanning.
Wanneer emoties worden weggestopt, ontstaat er spanning.
Wanneer je steeds over je eigen grenzen heen gaat, ontstaat er spanning.
Het lichaam zoekt vervolgens naar manieren om die spanning te verzachten.
Voor de één wordt dat controle, voor de ander hard werken en voor weer iemand anders eten.
Eten geeft namelijk tijdelijk een gevoel van vervulling. Even voel je letterlijk opvulling. Dat geeft rust en ontspanning. Maar omdat de werkelijke behoefte niet wordt vervuld, keert het gevoel daarna weer terug.
Daardoor ontstaat een cirkel die veel mensen herkennen:
Leegte ->Eten -> Rust -> Opnieuw leegte
En hoe harder je probeert het eten te controleren (minder eten, calorietekort, niet meer snoepen), hoe minder je vaak kijkt naar wat er werkelijk aandacht vraagt.
Waarom blijft emotioneel eten zich herhalen?
Omdat de oorzaak dieper ligt.
Vaak liggen gevoelens van leegte diep verborgen in oude ervaringen.
Misschien heb je als kind geleerd om sterk te zijn en was er weinig ruimte voor jouw emoties. Misschien voelde je je niet gezien of heb je afwijzing, verlies of teleurstellingen meegemaakt.
Het bijzondere is dat je hoofd deze situaties soms allang vergeten is, maar je onderbewuste vergeet niet. Je lichaam vergeet niet.
Daardoor kunnen oude emotionele blokkades jarenlang invloed hebben op je gedrag, je keuzes en zelfs op je relatie met eten.
De volgende keer dat je naar eten grijpt terwijl je geen honger hebt, nodig ik je uit om jezelf een andere vraag te stellen.
Niet: “Waar heb ik trek in?”
Maar: “Wat probeer ik nu eigenlijk op te vullen? “Waar verlang ik eigenlijk naar?”
Alleen al die vraag kan iets verschuiven, omdat je dan stopt met vechten tegen het gedrag en nieuwsgierig wordt naar wat eronder zit.
Hoe kan NEI therapie helpen bij emotioneel eten en overgewicht?
Met NEI therapie voor volwassenen onderzoeken we samen welke onbewuste patronen, overtuigingen en emotionele blokkades voor jou een een rol spelen bij jouw overgewicht en/of emotioneel eten.
Want vaak ligt de sleutel niet in nóg meer controle over voeding, maar vinden we de oorzaak in het (h)erkennen van een behoefte die jarenlang onvoldoende aandacht heeft gekregen. En misschien is dat precies de boodschap die jouw lichaam al die tijd probeert door te geven.
Door hier bij stil te staan en deze te verwerken kan jouw lijf weer in rust en zul je dit waarschijnlijk ook merken in je eetbehoefte én daardoor automatisch ook in je gewicht.
Ben je benieuwd welke onbewuste patronen bij jou een rol spelen? Neem gerust contact met mij op. Samen kijken we naar wat er onder de oppervlakte gezien, gevoeld en losgelaten wil worden.
Samen opzoek naar de échte oorzaak van jouw overgewicht?
Merk jij dat calorieën tellen niet werkt? Of verval jij telkens weer in oude patronen? Dan wordt het tijd om dat te doorbreken, zodat je weer lekker in je vel zit.






